14 نکته از زیارت جامعه کبیره!

 

1 – السلام علیکم یا اهل بیت النبوه :

 

خاندان پیامبری :

دقت فرمایید . می گوید خاندان پیامبری و نمی گوید خاندان پیامبر

 

2 – ساسة العباد :

 

دین از سیاست جدا نیست:

ائمه ی شیعه ، تنها رهبران دینی مردم نبوده و سیاستمدار ترین افراد روزگار خود نیز بوده و شعار جدایی دین از سیاست توطئه ای پرورش یافته توسط دشمنان دین است .

 

3 – وَحُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ وَالاْولى

 

سه برهه ی زمانی بسیار مهم و اهل بیت :

امامان شیعه در سه برهه ی زمانی بسیار مهم ، حجت های بر مردم بوده اند :

 

الف : دنیا

ب : آخرت

ج : اولی ( آیا تا به حال به این برهه زمانی فکر کرده اید که اولی کجا بوده است ؟!)

 

4 - اَلسَّلامُ عَلى مَحاَّلِّ مَعْرِفَةِ اللَّهِ

 

امن ترین راه رسیدن به خدا :

آنچه که مسلم است و در لسلن روایات به آن اشاره شده است اینست که راه های رسیدن به خداوند ،بسیار زیاد است اما آنچه باید بر اساس نص جامعه ی کبیره مورد توجه قرار بگیرد اینست که :

امن ترین راه ، طریق اهل بیت است.

 

5 - اَیَّدَکُمْ بِرُوحِهِ

 

تاییدات با روح :

بزرگترین فرشته ی الهی به نام روح ( که برخی از مفسرین ، ذیل آیات سوره ی قدر و آیه تنزل الملائکه و الروح فیها ، اشاره به این مطلب داشته اند )که اعظم ملائکه ی الهی می باشد؛ همواره همراه اهل بیت عصمت و طهارت بوده است و ایضا می باشد !

 

6 - وَالْبابُ الْمُبْتَلى بِهِ النّاسُ مَنْ اَتیکُمْ نَجى وَمَنْ لَمْ یَاْتِکُمْ هَلَک

 

اهل بیت محک ایمان:

آنچه بر اساس روایت مختلف بدان اشاره شده است، خاندان عصمت و طهارت،محک ایمان برای انسان ها هستند . هرکس ایشان را به عنوان نمایندگان الهی پذیرفت ، نجات یافته و هرکس رو گردان شود ، هلاک می گردد .

 

7 – وَجَعَلَ صَلَواتَنا عَلَیْکُمْ وَما خَصَّنا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طیباً لِخَلْقِنا وَطَهارَةً لاِنْفُسِنا وَتَزْکِیَةً لَنا وَکَفّارَةً لِذُنُوبِنا

 

اهل بیت جلوه ای از رحمة للعالمینی پیامبر اسلام :

اگر خداوند ، گناهان خلائق بپوشاند و لباس رحمت بر آنان ، بواسطه ی اهل بیت است . که در برخی روایات داریم در روز قیامت،خیل کثیری از بندگان الهی را دستگیری می نمایند و ایضا در این دنیا به برکت حضور نورانیت ایشان ، گناهان بخشیده می شود همانطور که در زیارت نامه ی آنها نیز اشاره شده است که زائر ایشان در حال معرفت ، تمامی گناهانش بخشیده شده و مإوایش بهشت خواهد بود.

 

8 – وَبَرِئْتُ اِلَى اللَّه عَزَّوَجَلَّ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَمِنَ الْجِبْتِ وَالطّاغُوتِ وَالشَّیاطینِ وَحِزْبِهِمُ الظّالِمینَ لَکُمْ وَالْجاحِدین لِحَقِّکُمْ وَالْمارِقینَ مِنْ وِلایَتِکُمْ وَالْغاصِبینَ لاِرْثِکُمْ وَالشّاَّکّینَ فیکُمْ وَالْمُنْحَرِفینَ عَنْکُمْ وَمِنْ کُلِّ وَلیجَةٍ دُونَکُمْ

 

دشمن شناسی و کشف کُـدهای کلامی اهل بیت :

مقوله ی بسیار مهم دشمن شناسی در مکتب اهل بیت در هر زمان مورد توجه ایشان بوده و به مناسبت های مختلف ، کدهایی از جانب این انوار مقدسه صادر می شده تا دشمنان را به مردم ، معرفی نمایند از جمله کدهایی همانند جبت و طاغوت که باید مورد توجه قرار گرفته شود .

 

9 – مَنْ اَرادَ اللَّهَ بَدَءَ بِکُمْ

 

تاکید موکد و مجدد به خداشناسی از درگاه اهل بیت :

هرکس خدا را بخواهد باید با اهل بیت شروع کند چرا که محل امن شناخت الهی ، از درگاه خزائن علم خواهد بود .

 

10 - بکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَبِکُمْ یَخْتِمُ وَبِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَبِکُمْ یُمْسِکُ السَّماَّءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الاْرْضِ اِلاّ بِاِذْنِهِ وَبِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَیَکْشِفُ الضُّرَّ وَعِنْدَکُمْ ما نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَهَبَطَتْ بِهِ مَلاَّئِکَتُهُ

 

اهل بیت دلیل رحمت واسعه ی الهی ، بر خلائق :

به عبارت دیگر همانطور که در حدیث معراج از زبان پیامبر اسلام نیز بدان اشاره شده است و نیز در احادیث قدسی متعدد هم مذکور است ؛ اهل بیت دلیل خلقت و واسطه ی رحمت الهی بر بندگان هستند .

 

11 _ وَبِکُمْ اَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ وَفَرَّجَ عَنّا غَمَراتِ الْکُرُوبِ وَاَنْقَذَنا مِنْ شَفا جُرُفِ الْهَلَکاتِ

 

تمسک به اهل بیت باعث نجات از گمراهی ها :

خواستنی ها ، فقط و فقط از این خاندان جائز است و چراغ هدایت در ظلمات گمراهی ها ، خود خودشان هستند .به عبارت دیگر اشاره به احادیث متعدد در این زمینه دارد و ایضا زیارت خاص امیر المومنین علی علیه السلام که در هلکات و پرتگاه های بسیار خطرناک ، از دوستداران ، دستگیری کرده و سنگینی های ایشان را به دوش می کشند .( به زیارت مخصوصه ی امیر المومنین علی علیه افضل صلوة المصلین در 27 رجب دقت فرمایید و ایضا در آن تامل )

 

12 – بِمُوالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعالِمَ دِینِنا وَاَصْلَحَ ماکانَ فَسَدَ مِنْ دنیانا

 

اهل بیت باعث رشد فکری و جبران خسارات دنیایی :

آشنایی با آل بیت پیامبری ، آشنایی با معارف دینی و الهی است و در نتیجه جبران کننده خسارات دنیایی و آخروی .

 

13 -اِنَّ بَیْنى وَبیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لا یَاْتى عَلَیْها الا رضاکم :

 

بخشش فقط با نظرخاص اهل بیت :

خداوند گذشت از بندگان و بخشوده شدن آنان را در گرو رضایت اهل بیت پیامبر خویش قرار داده است بدین معنا که اگر این خاندان از کسی رضایت داشته باشند خداوند هم از او راضی خواهد بود .

 

14- اَللّهُمَّ اِنّى لَوْ وَجَدْتُ شُفَعاَّءَ اَقْرَبَ اِلَیْکَ مِنْ مُحَمِّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ الاْخْیارِ الاْئِمَّةِ الاْبْرارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعاَّئى

 

برترین خلائق :

در هستی و خلقت کسانی جز آل بیت پیامبری ، برترین خلائق نزد خداوند نیستند . حتی انبیاء و اولیاء .(اشاره به حدیث معراج فرمایش پیامبر اسلام )

 

 

 منبع: مدرسه علمیه خواهران حضرت عبد العظیم(ع)

کلامی در باب انجيل اهل بيت(ع) و زبور آل محمد(ص)، صحیفه سجادیه


سخن از  كتاب مقدسي كه به حق، به انجيل اهل بيت(ع) و زبور آل محمد(ص) لقب يافته، امري بس گران و مشكل است.

صحيفه كامله سجاديه، چ
شمه بي پاياني است كه باران نيايش و مناجات را در سرتاسر عالم و تا دامنه قيامت جاري كرده و جان هاي شيفته و كام هاي تشنه انسان هاي حق طلب و معنويت خواه رابه زلال تمنّا، مصفّا گردانده و مشام جانهايشان را از عطر پاك بندگي الهي و رحمت بي پايان لطف خداوندي انباشته است.

اين كتاب، نخستين نيايش نامه مكتوب جهان اسلام و سومين كتاب مقدس شيعيان است كه از وجود چهارمين امام معصوم صادره گرديده، پنجمين دُرّ ولايت آن را كتابت فرموده و ششمين كتابي است كه در اسلام تأليف يافته است.

امام زين العابدين(ع) به مقتضاي زمان و با بهترين و زيباترين شيوه ممكن، نيازهاي فطري انسان را بيان مي كند، خويشتنِ آدمي را به او مي شناساند و راه ارتباط و اتصال به خالق بي نياز را به او مي آموزد. بدين ترتيب انسان را در پيوندي وثيق و متين با محبوب و خالق خويش به اوج مي رساند و از هر چه غير اوست بي نياز مي سازد. از سويي چگونه دعا كردن را مي آموزد و از سوي ديگر درقالب دعا به تعليم دين و اصول اعتقادات ديني، اخلاق و ارزش هاي انساني، حقوق و ديگر مسائل مذهبي، فرهنگي و اجتماعي مي پردازد.


مراجعه تاريخي به عصر و زمانه اي كه آن حضرت در آن مي زيسته و دعاهاي گرانسنگ صحيفه سجاديه را در آن دوران القاء فرموده، به خوبي نشان مي دهد كه دين و معرفت ديني در آن دوره با خطري بزرگ و آفتي سترگ مواجه بوده است. جمود فرهنگي و ركود علمي حاصل از سيطره زيانبار بني اميّه بر امّت اسلامي، چنان فضاي تاريكي را پديد آورده بود كه تنها، يك حركت اجتهادي فكري و انديشگي جديد و يك جنبش علمي و فرهنگي نو پديد، مي توانست آن فضاي جامد و راكد را درهم شكند و به باز گشايي آفاق ذهني و فكري مسلمانان بيانجامد. بدين ترتيب در كوير حيرت انديشه سوز آن دوران، اين سيد ساجدان و زينت عابدان، امام علي بن الحسين(ع) بود، كه نقشه رهايي از سلطه سنگين و ظالمانه فكري و فرهنگي امويان را طراحي و با تأسيس و ايجاد مدرسه علمي، فرهنگي و ديني عظيمي، آن حركت علمي – ديني شگفت را پايه گذاري فرمود.

چنين حركتي وصدورچنين كتابي،همگان را بر آن داشت تادر حراست از آن بكوشند،حضرت صادق(ع)تلاش در راه حفظ و صيانت از صحيفۀ سجاديه را از فرزند خود خواست و در هنگام تحويل صحيفه به محمد و ابراهيم از آنان پيمان گرفت كه آن را از مدينه خارج نكنند، چرا كه فتنه ها در پيش است. زيد بن علي بن الحسين(ع) نيز به فرزندش يحيي،دستوربه حفظ و حراست از صحيفه را داده بود. از اين رو عالمان بي شماري در طول تاريخ تشيع،با تبعيت از ائمه اطهار(ع) و اعاظم مذهب، بر حفظ وحراست واستنساخ وتكثيرنسخ صحيفه سجاديه و همچنين دقت نظر و تأمل و شرح و تفسيراين كتاب ارزشمند، شخصاً اهتمام ورزيده اند.

متأسفانه در كتاب هاي درسي دانش آموزان، درسي پيرامون معرّفي صحيفه سجّاديّه وجود ندارد. در دانشگاه ها نيز حتي در رشتۀ معارف، بحث جامعي پيرامون صحيفۀ سجّاديّه صورت نمي گيرد.

نویسنده: سید احمد سجادی

منبع:پایگاه تخصصی صحیفه سجادیهhttp://www.emamsajjad.com

 

 

چند توصیه به دبیران محترم دین وزندگی

باسمه تعالی

چند توصیه به دبیران محترم دین وزندگی                                                                                                              

          1-     به دانش­های روز از قبیل علوم مختلف رایانه( اینتر نت،طراحی وبلاگ و....) مجهز و داناتر از شاگردانمان باشیم چراکه از نیازهای برتر عصر جدید است و ضمن اعتماد بیشتر شاگردان نسبت به ما ،سبب تسهیل در بسیاری از امور آموزشی می­شود.

2-    اخلاص در کار و فعالیت­های  دینی ، شرط توفیق است.

3-    آسان­گیری در درس دین و زندگی دانش­آموزان را دین دار نمی­کند. پس  جدّی، دلسوز و صد البته صمیمی باشیم.

4-    جهت ارزشیابی در کلاس، از برگه ارزشیابی اختصاصی دین و زندگی استفاده کرده  یا در برگه رایج و عمومی ارزشیابی،  عوامل مختص درس دین و زندگی؛  مانند نمره قرائت، شرکت در بحث و.... رادرج کنیم.

5-    صحت قرائت قران و کار با دانش­آموزان در این زمینه را جدی بگیریم(از توجه به لحن عرب،صحت تلفظ حروف خاص عربی ، برخی  صفات مهم حروف عربی مانند استعلاء و استفال و....غافل نباشیم)

6-    در آموزش احکام از هیچ­گونه تلاش دریغ  نکنیم ؛چرا که توجه به احکام افزایش روحیه تعبّد در فراگیران را در پی خواهد داشت و بهتر است برخی موضوعات مانند وضو،غسل و تیمم به صورت عملی آموزش داده شود.

7-    بهتر است در صورت امکان گاهی جهت ادای فریضه جماعت  به همراه دانش­آموزان به مسجد محل  برویم.

8-    کتب و نرم افزارهای معلمیار دین وزندگی چهار پایه  را تهیه کرده از کمک­های آن بهره­مند شویم.

9-     از کتاب یا مجموعه نرم افزار رایانه­ای یا نرم افزار ویژه گوشی همراه "پرسمان" که حاوی پرسش­های جوانان دانشجو و پاسخ آن­ها با دسته بندی موضوعی می­باشد غافل نباشیم.

10-   از آسیب مهم روزمرّگی در تدریس وتکراری بودن، بشدت بر حذر باشیم و هرجلسه برای دانش­آموزان با ایده­ای نو جلوه کنیم.

11-   در رابطه با ضرورت وجود ولایت فقیه و نیز مباحثی مانند موسیقی، روابط دختر و پسر، وجود جن و...حداقل یک  جلسه بحث داشته باشیم.

12-  ارتباط با گروه­ های ناحیه4 و همچنین گروه­های استان قم با مدیریت فعلی سرکار خانم اقلیمی و جناب آقای سید محمد حلی را در صورت نیاز در نظر داشته باشیم.

13- از فضای اینترنت در جهت وسعت اطلاعات ،روش­ها و تسهیل در امور آموزشی استفاده کرده،نرم افزارهای اسلامی  مرکز کامپیوتر نور را مورد استفاده قرار دهیم، وبسایت گروه تکنولوژی صفحه دین و زندگی..qomgt.irوبلاگ گروه آموزشی استان قم(www.qomdinozendegi.blogfa.com را iعصرهای شنبه هرهفته  بازدید کنیم.همچنین وبلاگ دبیرخانه کشوری دین و زندگی مستقر در شهر مقدس مشهد   http://dinozendegi.medu.ir)   (را ببینیم وهر از گاهی به وبلاگهای نواحی 1و2و3  قم سری بزنیم (متأسفانه گروه دین و زندگی ناحیه 4 فعلا امکانات تشکیل وبلاگ امن را ندارد.) ازوبلاگ گروه­های دین و زندگی شهرهای دیگر و یا وبلاگ همکاران  در قم و دیگر شهرها غافل نباشیم(همیشه اندیشه­ ها و روش­های جدیدی جهت آموختن وجود دارند .                                                         

                                                                                                                                                                               

                                                                                                                                                                                                   

 

 

 

 

بایسته های طراحی سؤالات امتحان دین وزندگی مقطع دبیرستان

باسمه تعالی

بایسته های طراحی سؤالات امتحان دین وزندگی مقطع متوسطه دوم دبیرستان                                                                                                                    

1-     برگه سؤالات دین وزندگی با نام خدا شروع شود .

2-    درشناسنامه سؤالات و سربرگ،همه عناصر قید شده در فرم ارزیابی جای داده شود.

3-    جای نمره شفاهی ، کتبی  و جمع نمره معین باشد.

4-    نام طراح حتما قید شود و در کنار آن آقا یا خانم نوشته شود.

 

5-     نام دبیر (طراح)در خود سربرگ آورده شود نه فقط درانتهای سؤالات.

 

6-    درانتهای سؤالات عباراتی مانند "موفق باشید و...." جهت اعلام ختم سؤالات آورده شود.

 

7-    در سربرگ حتما مشخص شود که  این برگه به پاسخنامه نیاز دارد یا خیر.

 

8-    تعداد سؤالات یا صفحات برگه امتحانی در سربرگ ذکر شود.

 

9-     در تعیین زمان امتحان دقت شود زمان80 تا90 دقیقه برای دین وزندگی  معمولا خیلی زیاد است و فرصت 40 دقیقه نیز جهت امتحان استاندارد کم بنظر میرسد فرصت مناسب را انتخاب کنید.

10-   تأکید می ­شود سؤالات پایه سوم در نیمسال اول 16نمره ه­ای و سؤالات پایه چهارم در12 نمره طراحی شوند باقی نمره به قرائت  قرآن اختصاص داده شود.(درنیمسال دوم سؤالات پایه سوم و چهارم 20 نمره ای می­باشد)متأسفانه بعضا در این جهت کم دقتی ­هایی مشاهده شده است.

بودجه بندی پایه دهم نیز براساس بخشنامه انجام شود.

11-   بهتر است ترجیحا هر سؤال کمتر از2 نمره داشته باشد. یعنی حداکثر نمره هر سؤال 1/5 یا1/75نمره باشد و سهم ترجمه آیات و پیامشان(در پایه سوم و چهارم) حدودا  تا 3 نمره باشد.

12-  حرکت گذاری آیات فراموش نشود.جهت تسهیل در کار می توان از سیستم حرکت گذاری هوشمند در اینترنت استفاده نمود.

13- اکیداً توصیه می­ شود از ذکر شماره درس در پایان سؤال خودداری شود.

14-  پیشنهاد می ­شود جهت تسهیل نگارش پاسخ­ها برای دانش­ آموزانی که وضو ندارند وهم­چنین همکاران در وقت تصحیح، سؤالاتِ مرتبط با آیات، در ابتدای صفحه جای داده شوند.

15-  ترتیب پرسش­ ها ضرورتاً از ساده به مشکل باشد.

16-  در طراحی پرسش­ها از انواع سؤالات چندگزینه­ ای،صحیح و غلط،جورکردنی،جای خالی، کوتاه­پاسخ و بلند­پاسخ استفاده شود.

17- در طراحی پرسش ­ها­ی چند­گزینه­ ای؛ در صورت ضرورتِ طرحِ سؤال باعبارت منفی، زیر کلمات منفی خط  کشی شده یا برجسته و درشت ­تر نوشته شوند .

18-  ضمنا  در طرح سؤالات چندگزینه­ ای از آوردن گزینه هایی از قبیل همه موارد  و  هیچکدام خودداری شود.

19-  در طرح سؤالاتی که تنه آنها ناتمام است( جای خالی)، عبارتی که باید در جای خالی قرار گیرد،  واقعا مکمل جمله باشد.

20-   در طراحی پرسش­، از بکار بردن کلمات منفی در منفی پرهیز شود؛چراکه فهم این­گونه عبارات غالباً برای دانش ­آموزان مشکل است.

21-   سؤالات امتحان و یا گزینه ­های یک سؤال باید به گونه­ ای طراحی شوند که راهنمای دستیابی به پاسخ پرسش­ های دیگر و یا تشخیص گزینه­ های دیگر نباشند.

22- دبیران عزیزی که در دو یا چند دبیرستان تدریس دارند اکیداً  از طرح سؤالات مشترک  یا سؤالاتی با محتوای مشترک زیاد، خودداری فرمایند.

 

23-سؤالات شما باید از  تمام سطوح یادگیری طرح شود متاسفانه بعضا مشاهده می شود تمامی پرسش های یک امتحان از یک سطح یادگیری از قبیل سطح دانش طرح می شود

درطرح هر سؤال سعی کنیم نکته ای را به فراگیر آموزش دهیم.

گروه دین و زندگی استان قم

                                                                                                     

                                                                                                                                                                                                              

سؤالات مفهومی درس 8 پایه دوم دین وزندگی

از همکاران عزیز دعوت می شود به منظور ارتقاء شیوه های ارزشیابی، به تعداد دلخواه سؤالات مفهومی از درس هشتم کتاب دین و زندگی  پایه دوم دبیرستان را تهیه نموده نهایتا تا27دی ماه به سرگروه های محترم نواحی مربوطه ارسال نمایند.

آموزش مجازی: نکات مهم در فرآیند ارزشیابی

 

   

باسمه تعالی

نکات مهم در فرآیند ارزشیابی

آیافرآیند آموزش با ارزشیابی  خاتمه می یابد؟

 

ازآنجا که شیوه نامه ی طرّاحی سؤالات مفهومی و استاندارد به صورت جداگانه در وبلاگ قابل دریافت و در دسترس می باشد در این گفتار از بیان انواع سؤالات، مزایا و معایب و قواعد طرّاحی هر یک خودداری شده، تنها به نکات جانبی در طرح سؤال که البته تأثیر مستقیم بر فرآیند یادگیری دارد اشاره می شود.

باید دانست که امتحانات پایان نیمسال اوّل و دوّم در مدارس، تنها زمان ارزشیابی دانش آموز نیست؛ بلکه این امتحانات به نوعی معلّم را نیز مورد ارزشیابی قرار می دهد. البته در صورتی که همانگونه که معلّمان عزیز هنگام طرّاحی سؤالات، برای افزایش روائی امتحان از انواع سؤالات، با رعایت قواعد تهیّه ی آنها در تمام سطوح یادگیری استفاده می کنند، پس از آزمون نیز تحلیل و بررسی کاملی از اوراق امتحانی دانش آموزان داشته باشند.

قطعا چنین ارزشیابی ای فراهم کننده ی زمینه های رشد حرفه ای معلّم می باشد چرا که تشخیص نقاط قوّت، سبب تقویت شیوه های کارا و اثربخش گشته، تعیین نقاط ضعف و کاستی ها نیز زمینه ی جبران شیوه های ناکارآمد و غیرمؤثّر را فراهم می سازد و این مهم جز با تحلیل و بررسی دقیق سؤالات و پاسخ های دانش آموزان ممکن نخواهد بود.

علّت یابی اشتباهات و نقاط ضعف طبقه بندی شده ی دانش آموزان به صورت موضوعی، فصلی ،مهارتی، کاربردی یا... و سپس تغییر شیوه ی آموزش و یادگیری در آینده البته در صورتی که نقص به معلّم و یا شیوه ی آموزشی او برگردد وانعکاس به برنامه نویسان درس به منظور اصلاح و تغییر برنامه یا محتوا درصورتی که نقص به کتاب درسی برگردد.

درواقع سنجش باید آگاهی دهنده باشد. اگر فرایند سنجش، آگاهی دهنده برای معلّم، دانش آموز، مدیر و نظام آموزشی نباشد بی ثمر خواهد بود و البته این معلّمان هستند که سنجش آگاهی دهنده انجام می دهند. (یادگارزاده،1390)

ادامه مطلب: آموزش مجازی: نکات مهم در فرآیند ارزشیابی