شیوه نامه طراحی سوالات مفهوم محور دبیرخانه راهبری جغرافیا

درود بر همکاران گرامی

طبق بخشنامه ارسالی به ادارات کل، دبیرخانه از هر درس کتب درسی جغرافیا دو سوال مفهومی میخواد کتاب جغرافیای ایران، شامل ۱۰ درس هست برای هر درس ۲ سوال، مجموعا ۲۰ سوال کتاب جغرافیای یازدهم، شامل ۱۱ درس هست، برای هر درس ۲ سوال، مجموعا ۲۲ سوال کتاب جغرافیای دوازدهم، شامل ۶ درس و ۳ فنون و مهارت جغرافیایی هست، برای هر کدوم ۲ سوال، مجموعا ۱۸ سوال در مجموع ۶۰ سوال مفهومی از سه کتاب جغرافیای دهم تا دوازدهم نیاز داریم،

لطفاً حداکثر تا تاریخ 19 آذر  فایل سوالات رو در قالب word و pdf به آی دی بنده t_h_fetrat در ایتا ارسال کنید .

لطفاً سوالات رو طبق نمونه سوالی که در ادامه ارسال میکنم تنظیم کنید تا بتونیم در اسرع وقت فایل نهایی رو منتشر کنیم. سوالات هر از کدوم کتابها در یک فایل جدا قرار بگیره و به ترتیب از درس یک تا درس آخر تنظیم بشه. پیشاپیش از همکاری شما بزرگواران سپاسگزارم

وبینار کشوری پدیده ال نینو و اثرات آن بر آب و هوای ایران

وبینار کشوری پدیده ال نینو و اثرات آن بر آب و هوای ایران 

? مدرس: 
دکتر عباس مفیدی 
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد

? محیط برگزاری: 
ایوبینار 

? مخاطبین:
کلیه دبیران جغرافیای کشور

? زمان: 
سه شنبه مورخ ۷ آذر ۱۴۰۲

⏰ ساعت:
۱۵ لغایت ۱۷ 

? لینک وبینار:
https://ewebynar.ir/rn123

> اداره کل آموزش و‌ پرورش استان مازندران
> معاونت آموزش متوسطه 
> اداره تکنولوژی، گروه های آموزشی و بررسی محتوای دوره متوسطه
> گروه آموزشی جغرافیای استان مازندران

 

 

کارگاه نظارت و نقش گروه های درسی در مدارس

گروه توسعه شایستگی‌های حرفه‌‌ای معلمان استان قم برگزار می کنند:

کارگاه: 
نظارت و نقش گروه های درسی در مدارس

مخاطبین: 
?مدیران و معاونین آموزشی
?️سرگروه های درسی
?️کارشناسان آموزشی و کارشناسان گروه های آموزشی
? دبیران متوسطه دوره دوم نظری


? زمان: پنج شنبه مورخه ۱۴۰۲/٠۹/٠۹ساعت: ۱٠:٠٠
مکان: خیابان ساحلی،  خانه معلم شماره ۱، سالن آموزش

? به پاس حضور ارزشمند همکاران گرامی، گواهی حضور اعطا  خواهد شد.
???
 

 

 

بادگیر های خانه های ایرانی و عملکرد آنها

بادگیرهای خانه‌های ایرانی، در انواع مختلف و در شهرهای مختلف ایران مانند یزد، کرمان، کاشان، جهرم، طبس و بم ساخته می‌شود. مشخصه مشترک این شهرها، هوای گرم و خشک آن‌ها و استفاده از قنات برای تأمین آب مصرفی است ولی در برخی از شهرهای جنوبی ایران که هوای گرم و مرطوب دارند نیز می‌توان این بادگیرها را مشاهده کرد.

دهانه برخی از این بادگیرها در یک جهت و برخی دیگر در جهت‌های مختلف ساخته می‌شوند و می‌توانند هوا را به داخل منازل هدایت کنند یا از آن خارج کنند. ورودی این بادگیرها را در جهت باد مطلوب منطقه در بالای ساختمان می‌سازند و از آن سمت باد خنک وارد این سازه می‌شود.

جریان هوا وارد ساختمان شده و در مناطق داخلی ساختمان که فشار هوا کم است محبوس می‌شود. دیواره نازک بادگیر نیز به گونه‌ای ساخته می‌شود که به کاهش این فشار کمک می‌کند. این کاهش فشار باعث کاهش دمای هوای داخل و همچنین کشش باد به داخل نیز می‌شود. این جریان خنک، هوای گرم و نامطبوع داخل ساختمان را از طرفِ دیگر بادگیر به بیرون هدایت می‌کند. خصوصیت جالب دیگر بادگیرها، خاصیت دودکشی آن است و به همین دلیل، حتی اگر وزش باد هم رخ ندهد، به دلیل سبکی هوای گرم داخل اتاق صعود و به خارج هدایت می‌شود.

معمولا در زیر ساختمان جریان آب کاریز و یا قنات‌ وجود دارد و این امر نیز به کاهش بیشتر دمای هوا در داخل کمک می‌کند. در گذشته، گاهی مواد غذایی را در محوطه زیر بادگیر نگه می‌داشتند تا خنک بماند و دیرتر فاسد شود. همچنین مشابه با طرز کار کولر آبی در دهانه بادگیرها، حصیر یا پوشال مرطوب گذاشته می‌شد تا هوا بیشتر خنک و وارد منزل شود.