به همت گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه استان قم، کارگاه "ارتقای مهارتهای تدریس حرفهای" روز یکشنبه شانزدهم آذر 1404 در اداره آموزش و پرورش ناحیه 2 قم برگزار شد.
در این کارگاه که خانم سهیلا شمشیری راهبری آن را برعهده داشت به مسائل بنیادین حوزه تدریس پرداخته شد. خانم شمشیری ابتدا موضوع را با این پرسش آغاز کرد که تدریس با سخنرانی چه تفاوتی دارد؟ سپس به این مسئله پرداخت که هر تدریسی «آغاز، میانه و پایان» دارد و این سهگانه میتواند به سمت سه گانه «بد، خوب یا عالی» برود.
خانم شمشیری در ادامه به ساختارهای متفاوت یک شروع عالی پرداخت و گفت: «شروع عالی میتواند با سوال، رفتار غیرمنتظره، آمار حیرت انگیز یا داستان باشد». مدرس دوره در ادامه به بحث درباره میانه تدریس پرداخت. وی اصلیترین بخش تدریس را میانه آن معرفی کرد و اظهار داشت «همه تلاشهای آغاز تدریس برای میانه آن است».
خانم شمشیری همچنین به اهمیت تقویت انگیزه درونی در میانه تدریس پرداخت. وی همچنین به انواع پایانها در تدریس اشاره کرد و ساختار یک پایان خوب را برای مخاطبان شرح داد.
در خلال برگزاری کارگاه، همکاران نیز دیدگاهها و تجربههای خود را بیان کردند. همچنین به هر یک از مخاطبان، کاربرگی ارائه شد تا آنها به این پرسش پاسخ دهند که «شما به عنوان یک معلم اثرگذار به کدام بخش از تدریس (تکنیک، روش یا رفتار) خود افتخار می کنید؟».
کارگاه سفر یادگیری با موضوع "ظرفیت های سنجش در کتاب فارسی پایه دوازدهم" برگزار شد.
در این کارگاه که به میزبانی اتاق آبی در دبیرستان نمونه دولتی محمدی کاشانی (شهید فهمیده) برگزار شد، علی کاملی به دسته بندی انواع سوالات بخش معنی و املا در آزمون های نهایی پرداخت.
۱. انتخاب املای صحیح از داخل کمانک؛
۲. تشخیص غلط املایی در یک گزینه؛
۳. تشخیص غلط در چند گزینه و نوشتن واژه صحیح؛
۴. یافتن غلط املایی در گروه کلمات؛
۵. واژههای دو املایی (هر دو درست)؛
۶. پیدا کردن غلط در متن
از جمله دسته بندی های بخش املا بود.
همچنین در بخش معنای لغت به این مباحث پرادخته شد:
۱. معنای ساده واژه در جمله/بیت؛
۲. تشخیص معنای هماهنگ یا ناهماهنگ؛
۳. درست/نادرست معنایی؛
۴. یافتن مترادف؛
۵. یافتن همآوا و معنای آن؛
۶. شرح تفاوت معنایی یک واژه در دو بافت؛
۷. نوشتن متضاد.
علاوه بر این موضوعات به طور مختصر به کارکردهای مفهومی برخی واژگان در کتاب فارسی دوازدهم اشاره شد.برای مثال واژه کوه قاف در درس ۱۴ با واژه درگاه در درس یک و ۱۴ و تناسب معنایی آن در قلمرو فکری بحث شد.تفاوت های معنایی واژه آتش در درس های ۵، ۷، ۶ و ۱۴ از جمله بحث هایی بود که مطرح شد.
در این کارگاه همکاران ارجمند نیز به بیان دیدگاه های خود درباره ظرفیت های طرح سوال از کتاب فارسی دوازدهم پرداختند و پیشنهاد دادند از ظرفیت دانش آموزان در خلق موقعیت های طراحی سنجش کلاسی استفاده شود.
کارگاه های گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دوره دوم متوسطه استان قم در راستای طرح تحولی سفر یادگیری و با رویکرد توانمندسازی همکاران و تبادل تجربه برنامه ریزی و برگزار می شود.
📚 با ChatToEbook چتهایتان رو تبدیل به یک کتاب کنید!
▪️ابزار جدیدی بهنام ChatToEbook این امکان رو فراهـم میکند که گـفتگـوهای خود با هوش مصنوعی رو در کمترین زمان به کتابهای حرفهای تبدیل کنید؛ کتابهایی همراه با جلد، فصل بندی و امکان پیگیری میزان مطالعه.
🔸 هـر نـوع گـفـت و گــو بـا ChatGPT، Claude یا Perplexity رو میشود به یککتاب ساختارمند و خوانا تبدیل کرد.
🔸 مناسب برای یادگیری، ثبت خاطرات، تهیه راهنماها یا ذخیره سـازی جلســات ایده پردازی طولانی با هوش مصنوعی.
🔸 این پلتفرم به صـورت خودکار گفتگوهای شــما را بر اساس موضوع دسته بندی میکند، فهرست مطالب میسازد و میزان پیشرفت مطالعه را نمایش میدهد.
▪️برای هر کسی که گفتگوهایش با هوشمصنوعی رو به عنوان «مغز دوم» خود میبیند، ChatToEbook ان را به آرشیوی مـاندگـار و قـابـل اشـتراک تبدیل میکند.
کانال گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی استان قم در پیام رسان ایتا:
نمونه ای از روش های متنوع برای جذاب سازی کلاس های ادبیات!
❇️ میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
◀️ ۱_ نقشآفرینی:
از دانشآموزان بخواهید بخشهایی از متون داستانی (مانند شاهنامه یا کلیله و دمنه) یا حتی اشعار را به صورت نمایشی اجرا کنند.
این روش در کلاس های نگارش بسیار مفید خواهد بود!
◀️ ۲_ ارتباط با امروز:
امروزه دانش آموزان به دلیل ارتباط بیشتر با دنیای دیجیتال علاقه ی بسیاری به این موارد دارند پس میتوان درس را با آن تلفیق کرد تا هم جذابیت ایجاد بشه هم هدف دار از همین موارد استفاده کنند... میتوان مضامین کهن ادبیات (مانند عدالت، عشق، فقر) را به مسائل روز و فیلم/موسیقیهای مورد علاقه دانشآموزان مرتبط کنید. از آنها بخواهید تولید اثر کنند
در هنگام تدریس و یا میتوانید به عنوان پروژه برای آنها در نظر بگیرید
سعی کنید آپدیت باشید و مثال های روز از مضامین کهن بیاورید.
◀️ ۳_ پروژههای خلاقانه:
به جای انشا، از آنها بخواهید برای یک شعر، موسیقی بسازند، یک ویدئوی کوتاه (Reel/Story) طراحی کنند یا یک پوستر هنری بکشند. حتی تولید انیمیشن های کوتاه .مطمین باشید بین دانش آموزان خود هنرمندان بسیاری کشف خواهید کرد.
◀️ ۴_ بازی و مسابقه:
از مسابقات سریع برای پیدا کردن آرایههای ادبی یا معنی لغات در یک متن درسی استفاده کنید هیجان و نشاط در کلاس ایجاد خواهد شد.